Navigace

POPRVÉ VE ŠKOLCE

Začátek docházky do školky je pro každé dítě velkou změnou, která mu přináší spoustu nových pocitů a zážitků, se kterými se musí vypořádat. Vstup do neznámé budovy, do třídy s jiným vybavením a hračkami (než na co je zvyklé z domova), mezi cizí děti a dospělé. Musí se přizpůsobit dosud nezvyklému režimu a požadavkům, naučit se komunikovat s novou autoritou, kterou je pro něj paní učitelka. Každé dítě reaguje na takovouto situaci trochu jinak. Buďte trpěliví a dejte svému dítěti čas se se vším novým seznámit.

JAK DÍTĚTI POMOCI A VSTUP DO ŠKOLKY MU ULEHČIT?

– Pokud o to dítě stojí, zůstávejte s ním v prvních dnech na chvíli ve třídě. Budete mu oporou a dáte mu pocit bezpečí. – Zpočátku volte kratší pobyt dítěte ve školce (pokud to jde, vyzvedávejte si ho po obědě). – Dejte mu s sebou do třídy mazlíčka na spaní (plyšáčka nebo oblíbený polštářek). – Používejte stejné rituály – voďte ho do školky ve stejný čas, vyzvedávejte ho, pokud možno, ve stejnou hodinu. Používejte konkrétní údaje o tom, kdy si jej vyzvednete (po obědě, po svačině, hned po práci apod.). – Rozlučte se krátce. Dlouhé loučení a litování dítěte představuje větší problém pro matku než pro dítě samotné.To velmi rychle zapomene a zapojí se do činnosti ve třídě a mezi ostatní děti. Proto svého potomka zbytečně nestresujte. – Buďte citliví a trpěliví. Vyprávějte si o tom, co dítě ve školce dělalo a co nového se naučilo. – Ujistěte své dítě, že jej do školky „neodkládáte“. Vysvětlete mu, že jej máte rádi a že nechodí do školky proto, že na něj nemáte čas nebo že s ním nechcete být. Každý má své povinnosti – vy práci, dítě školku. – Komunikujte s paní učitelkou. Možná se dozvíte, že když ze školky po nervy drásající scéně odejdete, vaše plačící dítě se velmi brzy zklidní a jde si spokojeně hrát. Děti jsou chytré a na své rodiče to rády „zkouší“. – Potomka za zvládnutý pobyt ve školce nezapomeňte pochválit. – Pozitivně jej motivujte. Neříkejte mu doma, že nechápete, co je na pobytu s ostatními dětmi tak těžkého a proč bez vás nemůže vydržet. Naopak vyzdvihněte jeho pěkné zážitky, zahrajte si s ním hru, kterou se ve školce naučilo. CO BYSTE NIKDY NEMĚLI DĚLAT – Nestrašte své dítě školkou („počkej, ve školce ti ukážou“, „tam tě naučí poslouchat“, …). – Za problémy s přivykáním je v žádném případě nijak netrestejte. Neopakujte dítěti stále dokola, že musí být hodné. – Nepřiznávejte, že vám je také smutno a že se vám stýská. Když zvládnete své emoce vy, vaše dítě také. – Nikdy svému dítěti nelžete. Neříkejte mu cestou do školky například, že jdete jen na procházku, nelžete mu ani v tom, kdy si jej ze školky vyzvednete. Neslibujte, co víte, že nemůžete splnit (přijdu si pro tebe hned po spaní … a dítě nám zůstane ve školce skoro poslední). – Buďte důslední. Jestli se jednou rozhodnete, že dítě půjde do školky, nedejte na jeho naléhání a neodvezte jej např. k babičce. Projde-li mu to jednou, bude to na vás „zkoušet“ stále. Nedejte se přemluvit a trvejte na svém (vy také do práce musíte, i když se vám zrovna nechce).

CO BY MĚLO DÍTĚ PŘED NÁSTUPEM DO MŠ UMĚT?

Veďte dítě k samostatnosti a zvládání sebeobsluhy. Nestresujte se, pokud nezvládne vše hned, paní učitelka Vašemu dítěti ochotně pomůže. Dítě bude klidnější a sebejistější, pokud zvládne, jako ostatní kamarádi, následující: – obouvat a zouvat bačkory a boty (vše podepište), – poznat si své oblečení a značku (ukazujte mu, kam jeho věci v šatně ukládáte a učte jej, aby si věci ukládalo samo), – oblékat a svlékat tričko, kalhoty, ponožky (zpočátku nedávejte dítěti příliš složité oblečení), – samo se najíst lžící, pít ze skleničky, během jídla sedět v klidu u stolu, – dítě by mělo být zvyklé na pestrou stravu (zelenina, ovoce, maso, přílohy) a ukusovat z ½ krajíčku chleba včetně kůrky (nekrájet na dílky), – umývat si ruce mýdlem, utírat do ručníku, ovládat kohoutek, pákovou baterii, – používat kapesník, vysmrkat se, – používat toaletu, ne nočník (naučte dítě říci si, když potřebuje na WC), – PLENY a DUDLÍK do školky nepatří !!!, – umět chodit do schodů i ze schodů, přidržovat se zábradlí, – mělo by zvládat déletrvající chůzi (nevozte dítě v kočárku), – reagovat na pokyny dospělého, na své jméno, pozdravit a rozloučit se, – umět být chvíli sám bez svých rodičů a blízkých (hrát si např. u sousedů, …), – vytvářejte dítěti možnost kontaktu s ostatními dětmi.
Naším cílem v adaptačním období každého nového školáčka je, aby měl i rodič pocit jistoty a klidu, že je o jeho dítě dobře postaráno. Mateřská škola je výchovně vzdělávací zařízení, které by mělo vzájemně spolupracovat s rodiči. Proto komunikujte, ptejte se, sdělujte nám své postřehy, náměty, návrhy a připomínky. Nebojte se nahlas vyslovit svou pochybnost, nechte si od paní učitelky svého dítěte vysvětlit nejasnosti, které vás tíží. A hlavně – důvěřujte nám, že jsme tady hlavně pro vaše děti a záleží nám na tom, aby do školky chodily šťastné, natěšené a usměvavé.